Scones

På allmän begäran så lägger jag upp receptet på de Engelska choklad- och hallonsconesen jag gjorde i lördags. Receptet kommer från Leila Lindholm och finns även på recept.nu (det är där jag fått receptet ifrån) Och en sak till, jag tog liiiite mer choklad än vad som stod på recpetet. Och sen kan man ju faktiskt blanda i vad som helst, använd fantasin. Nästa gång tänkte jag prova med vit choklad istället... Det bör väl bli gott?

Ingredienser
dl vetemjöl
0.5 tsk salt
1.5 tsk bakpulver
0.5 dl råsocker
125 g kallt smör
1 ägg
2 dl mjölk
100 g hackad mörk choklad 70%
150 g frysta hallon
Vispat ägg och råsocker till pensling

Gör så här

1. Blanda vetemjöl, salt, bakpulver, socker i en bunke.

2. Tärna smöret och nyp ihop med de torra ingredienserna.

3. Vispa samman ägg och mjölk och hacka chokladen i små bitar.

4. Blanda vätskan och chokladen i de torra ingredienserna till en deg.

5. Blanda försiktigt i de frysta hallonen utan att de går sönder.

6. Platta ut degen till cirka 3 cm tjock på mjölat bakbord och stansa ut runda scones eller skär i trekantiga bitar.

7. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och pensla med uppvispat ägg och strö över lite råsocker.

8. Bakas i ugn 250 grader till gyllene färg, cirka 10 minuter.


Lycka till sötnosar :)


Kommentarer
Postat av: luffi

Hejsan!



Bara lilla jag som kikar in och säger hej, allt bra!?



Kram Luffi

2010-10-25 @ 10:38:05
URL: http://www.luffi.se
Postat av: Mikaela

Mums vad gott!!!

2010-10-25 @ 19:32:43
URL: http://secondchange.blogg.se/
Postat av: Linda

Då ska jag testa det någon dag. Tack gumman! Du är så duktig! =) Blir så inspirerad av att vilja baka och laga mat när jag ser dina fina bilder. jag ska ställa mig och göra lasagne idag, med massa gott i. =) Och sen baka bröd! Mums!

2010-10-26 @ 08:04:47
Postat av: Z

Sv: Linda, lasagne är så gott. Var väldigt längesen jag gjorde det!

2010-10-26 @ 10:16:25
URL: http://zozou.blogg.se/
Postat av: Linda

Ja det är så himla gott!

2010-10-26 @ 13:13:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0